Diploma in microbiology.

Assalamualaikum and olla!

Alhamdulillah akhirnya aku berjaya habiskan diploma in microbiology di UiTM kuala Pilah!

2 and a half year. It was fun, fantastic, hard but worth every smile and tears during those period.

Tujuan aku buat post ini bukanlah untuk menceritakan pengalaman aku sahaja tapi bertujuan untuk untuk  memberi pencerahan tentang course microbiology kepada adik- adik yang mungkin nak masuk course ini tapi tak familiar dengan nama dan apa yang korang akan belajar.

Meh aku cerita serba sedikit tentang course yang aku rasa masyarakat sudah sedar kepentingan jurusan ini selepas isu covid 19 yang menular dunia.

Aku yakin course seperti ini akan berkembang pada masa hadapan di negara kita lagi-lagi dari sudut pembangunan negara.

Okay step 1, apa itu microbiology? Course ini sebenarnya berkaitan dengan benda halus atau microorganism sama ada unicellular atau multicellular yang memberi impak kepada manusia, haiwan, environment, dunia dan sebagainya. Luas sektor course ini seperti sektor kesihatan, invention dalam perubatan, pertanian dan environmental health.

Basically korang bukan sahaja belajar pasal nama kuman, structure kuman tetapi korang belajar bagaimana nak apply characteristic dia untuk inovasi, untuk tingkatkan hasil pertanian, untuk macam-macam lagilah senang cerita.

Its a diversity course. Nampak macam kecik tapi scop dia sangat luas sebenarnya.

Takpe masih tak nampak kan? masih tak jelas ya? Mula- mula memang akan rasa macam herm aku belajar pasal kuman je ke, sekali kalau dah masuk hah baru tahu langit tinggi ke rendah banyak nau nak hafal babe! HAHAHA.

okay step 2, apa korang akan belajar sepanjang 5 semester? Meh tengok list dekat bawah ini ya.


okay sekarang sudah jelas sikit apa yang anda akan pelajari? Jangan risau.

Step 3, cara pembelajaran macam mana? So far selama ini pembelajaran secara face to face dan ada jugak minggu untuk buat blended learning which is online learning. Setiap subjek ada tapi dalam sekali atau dua kali sahaja.

Assignment memainkan peranan yang sangat besar so please from day 1 anda masuk ke alam university, pandang serious terhadap assignment anda. It helps you to have more chances to get dekan or even higher pointer which is 4.0

Step 4, Anda tertanya macam mana keadaan kampus kuala pilah? Dont worry tengok youtube di bawah bagaimana keadaan fakulti dan kolej di kampus kuala Pilah :)

https://www.youtube.com/watch?v=ZTOfR1az-sw&t=10s

Hope it helps. Dekat dalam video ini dah ada sekali course apa yang ada di kampus kuala pilah.

adios. -amni-

Comments

  1. Can I know your cgpa for diploma? Akak dapat ANC ke?

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

#DONE INTERIM

KEK BATIK CHEWY

ENGLISH CAMBRIDGE